hanskoster.reismee.nl

La Espina

De achterkant van het gelijk.

Gisteravond hebben we heerlijk gegeten bij de dichtstbijzijnde toco in het dorp.De nacht is voorbij gevlogen en vanmorgen was een ieder uitgeslapen en weer fit to go.Na een klein ontbijtje met water en wat ingekocht brood vertrekken we naar Salas.

Het weer is ons vandaag goed gezind en ik vertrek als enige met korte broek en t- shirt,je weet wel de outfit van een echte wandelaar.Naast mij lopen twee ingepakte meikevers die zich straks gaan verkleden,dat kan ik je beloven.De lucht is strak blauw en nog een beetje fris maar dat is snel voorbij als we licht glooiend omhoog onze weg vervolgen.Het uitzicht is wederom fantastisch en de stilte van geen verkeer of welke drukte dan ook is een genot,alleen wat vogels en de eeuwige koeienbellen verbreken de stilte.

Onze eerste echte stop wordt Salas en er is daarvoor ook geen enkele mogelijkheid om een bakje koffie te kopen.Dus 11,5 km stappen en rond half elf lopen we Salas binnen.Een wederom klein stadje met wat cafés en een klein pleintje.Hier pakken we een terrasje met uitkijk op de net geopende markt.Na ons tweede bakje zegt Bob ,Ik moet een pet hebben want straks verbrand ik mijn kuis.En zo gezegd zo gedaan ,Bob loopt vanaf vandaag erbij alsof hij die ouwe van Sandford and son is.

Siem betaald onze gemaakte schuld en we zijn klaar voor de eerste echte beklimming.Vanaf dat we het stadje verlaten wordt het een alsmaar omhooglopend pad met een hoogte verschil van 400m binnen een paar km .

Ons alwetende boekje is duidelijk en zegt dat de route sehr schönn ist, en dat is het ook.We nemen vele foto's en zien in de verte de windmolens op de top van de bergkam staan.

Ik zeg tegen Siem ,wedden dat we daar vlakbij komen! En na een pittige twee uur klimmen staan we bovenaan de berg en kijken we tegen de achterkant van de windvangers.Het is inmiddels goed warm geworden en we zweten ons helemaal leeg en lassen onze drink en eet pauze in.

Vanaf hier is het nog een goed anderhalf uur lopen en als we rond half drie de Albergue hebben gevonden is het zoals elke dag eerst inschrijven,douchen en de buurt verkennen.

De vrouwelijke herbergier Carmen annex eigenaar van de lokale Supermercado heeft boven haar winkel een prachtig verbouwde slaapzaal met keuken,douche etc en verteld waar we kunnen eten en dat de Albergue een zgn Donativo is.Dus gratis en ze wil ook geen geld zien echter zou het wel leuk vinden als we onze inkopen bij haar doen.Dat gaan we doen want ons routeboekje waarschuwd wederom dat de komende dag er geen mogelijkheden zijn om onderweg iets te kopen en we zijn nu zover dat we liever mee verlegen als om verlegen op pad gaan.

Vanavond wordt het ,op aanraden van Carmen ,eten bij Restaurant Rincon de Vane ,iets verderop .

Morgen wordt het 28 km lopen en gaat ons pad eerst redelijk vlak en daarna een 250 m omhoog. Volgens een local gaat het morgen regenen.We zullen zien want tot nu toe is de meeste regen aan ons voorbij gegaan en loop ik morgen wederom in de korte boks.

Adios.

Mirella

Alles loopt goed volgens plan en tot zover geen problemen ondervonden, dus helemaal top!! Mooie uitzichten, rust, lekker eten en aardige mensen. Wat wil je nog meer??
Veel plezier morgen met het volgende traject. Saludos!

Peter van Rosmalen

Hoi Hans: ik ben alweer een tijdje op kantoor dus dacht ik laten we wat gaan lezen van de verhalen van onze collega Hans.
Zo te horen en te zien ( foto's ) hebben jullie het goed naar zin.
Erg leuk om je verhalen te lezen, en wat ziet het er allemaal mooi uit en ja echte bikkels lopen natuurlijk in korte broek en T-shirt.

Houdoe