hanskoster.reismee.nl

Cuerres

Van Serdio naar Cuerres.

De route vandaag wordt er een van ca. 28 km en is redelijk up en down door de heuvel langs de kust.We gaan onder de snelweg door en volgen de Rio Deva en komen in de provincie Asturië.

Na wederom een zeer steil ,mooi betegeld, pad komen we aan in Colombres.Dit plaatsje is bekend om de mooie opvallende huizen.Deze werden gebouwd door de zgn.Indianos. Zeer vermogende Spanjaarden die vanuit Zuid America terugkeerden nadat hun families de armoede ontvluchten eind 19e eeuw.Ze kwamen terug en besteden een groot deel van hun vermogen ten bate van de gemeenschap en werden hierdoor Los Indianos genoemd.Erg mooi.

De weg voert ons nu over een bergkam die evenwijdig aan de zee loopt.Niet vlak ,sterker nog ,nooit vlak. Andrin wordt ons doel vandaag en volgens het boekje van Siem is er een Albergue en enkele hostels en Hotels.De temperatuur is inmiddels gestegen naar een 30 grd en we zijn blij als we dan ook in Andrin een bar vinden.Eerst een kouwe rakker en dan effe de overnachting regelen.

Dat was het plan echter omdat het nog vroeg in het seizoen is alles Cerrado oftewel gesloten.

Dat betekend nog eens 7 km over bergpaadjes die onze ,in iedergeval mijn, laatste energie ver gen.Wel mooie vergezichten maar mijn zicht wordt alsmaar slechter en als we uiteindelijk om 17.30 uur in de tweede Albergue van Llanes aankomen ( de eerste ook gesloten) is de pijp leeg bij een ieder.We nemen een douche en gaan rustig aan richting het centrum van Llanes om te eten.Voordeel van Spanje is dat ze voor 20.00 uur niet eten dus tijd zat.

Rond negen is iedereen plat en wordt er geen stukje gemaakt voor het blog.

Woensdag 7 uur vertrek de trein naar Santander ,tenminste dat denk want we liggen met onze Albergue naast het treinstation van Llanes.Met een hoop kabaal besluiten we ook maar eruit te gaan en ons wederom klaar te maken voor een mooie wandeling .Het weer is iets veranderd en het is rond 25 grd en bewolkt en windstil. Prima wandelweer.

De zware dag van gisteren heeft ons doen besluiten niet al te ver te gaan vandaag en rond de 25 km moet het worden.Het pad gaat over vlakke paden en tussen weilanden door.We komen van het ene in het andere gehucht en stoppen waar een bar open is om een koffie ,cola ,broodje te nuttigen.Wederom komen we langs de kust te lopen en krijgen de mooiste vergezichten.De golven zijn hoog en hier en daar zijn jongens al bezig met de surfplank.

Na Piñeres de Pria volgt Cuerres en net voor we alweer de pest in hebben dat ook hier alles dicht is lopen we langs een hostel privado .Dit gaat em worden denken we alle drie en dat was een goede keus.Als eersten vandaag maken we ons nest klaar en doen ons wasje.

WiFi een koelkast met heerlijkheden en vanavond kunnen we mee eten,ons kostje is gekocht.

Onze Duitse herbergier verteld dat hij hier vier jaar geleden dit huis heeft gebouwd en dat de onkosten voor ons verblijf een donativo is wat inhoud dat de overnachting,bier,wasdroger en eten naar eigen inzicht betaald moet worden in de bus bij de voordeur.Waar kom je dat nog tegen.

Al schrijvende loopt er net weer een pelgrim binnen die de slaapruimte naast ons neemt,hij blijkt een van de vier cameramannen te zijn geweest die de film The Way heeft gemaakt.Met als bewijs een foto van hem met Martin Sheen ,hoe toevallig !

Ik heb toevallig een foto van El Salvador en mezelf en die is mij heilig,maricon.

Morgen geen plannen meer,we zien wel waar we overnachten.

Los ballos.

Mirella

Hoe toevallig dat hij een camaraman is geweest van die film!! Daar hebben we het vorige week nog uitgebreid over gehad!
Jouw foto's zijn trouwens ook super hoor!! Prachtig, die zee!
Nou, lekker slapen voor straks en morgen weer een mooie wandeling gewenst. Saludos!

Aloys en Anita

Hoi jongens, we volgen jullie op de voet ;) Dat is ook niet zo moeilijk met die beschrijvingen en mooie foto's.
Heel veel succes en geniet ervan. Wij blijven jullie volgen!

Peter van de Waal

Goed bezig!! Mooi om te lezen.
Kun je al merken dat je een kantoorman geworden bent?