hanskoster.reismee.nl

Trainen in België

België ,Sourbordt, 4 maart 2015

Het is vroeg opstaan om in Deventer de 7.44 trein naar Boxtel niet te missen.in het verschiet zijn drie dagen wandelen in de Hoge Venen in de Ardennen.In de buurt van Francochamp gaan we trainen voor de Camino in Spanje aankomend april.Wij , zijn Bob ,Siem en mijzelf.

Aangekomen in Sourbrodt kiezen we voor hotel .........Wat er daarna allemaal gebeurt geloof je niet.Ten eerste is de eigenaar dronken en verontschuldigd zich voor zijn rookgedrag.Wij zijn zeer meelevend en krijgen een koffie aangeboden.Na wat heen en weer gezeur besluiten we een kleine tocht van ca.12km te gaan lopen.De patron van het hotel heeft inmiddels besloten dat we ipv een kamer voor drie personen we allemaal een eigen twee persoons kamer krijgen voor dezelfde prijs.

We zijn verbaast maar stemmen gelijk in met zijn voorstel.En dan wandelen.

De omgeving is prachtig en we lopen al snel in een afwisselende natuur met de laatste sneeuw van deze winter op ons pad.De twaalf kilometers zijn snel verledentijd en als we terug zijn in het hotel besluiten we om in een naburig dorp wat te gaan drinken en vervolgens wat te eten.

Rond acht uur terug in ons nachtverblijf.De baas,een oud Frans Legioen soldaat die inmiddels tegen een delirium aan zit komt ons vragen wat we willen drinken.Een Jupiler graag en hij komt bij ons zitten maar kan slecht uit zijn woorden komen.Ik heb als een van de eerste in Irak gevochten in de eerste oorlog begint hij.Ja ,en heb, zeggen ze, meer dan 600 Irakees neergelegd als sniper.

Al pratend lopen hem de tranen over de wangen.Dit is een reactie van een alcoholist echter het verhaal over Irak komt mij bekend voor ,maar dan van Engelse militairen die in Gibraltar hetzelfde verhaal vertelden.

Om ons nog meer te imponeren komt onze soldaat nu met een original van Mein Kampf en een of andere collectie oude munten met een naar mijn inschatting knappe waarde.Het wordt allemaal een beetje warrig en we laten onze soldaat met rust.We zijn de enige gasten en zitten bij de open haard en nemen nog lekker een laatste drankje.

Tot overmaat van ramp is sjefke nu in slaap gedommeld en besluiten we naar onze kamers te gaan,morgen om 8 uur ontbijt, en dan op naar Hockai.

De weg voert ons door de bossen en over het hoog veen .Hoe hoger we komen des te meer sneeuw komt er op ons pad.Dwz welk pad? Wij ,als ervaren verkeerd lopers ,doen onze plicht en komen met veel omwegen ,sneeuw,drek etc uiteindelijk aan in Hockai. Een gehucht dat volgens ons bestaat van de wintersport en van de autoracerij .We zitten hier vlakbij Francochamp met zijn wonderschone racebaan.

Na deze zware test is het tijd voor een pintje en een goed bord eten.Nog even de dag doorgenomen en hebben besloten morgen een andere weg terug te nemen om zodoende onder de sneeuwgrens te blijven en op tijd terug te zijn bij onze auto.

Ook deze route is mooi en gaat grotendeels in omgekeerde richting terug naar Sourbrodt.

De conditie wordt wederom op de proef gesteld en bij aankomst is een ieder moe maar voldaan en zijn we zo gezegd klaar voor the Big one.De Camino del Norte en Camino Primitivo.

Tot later.