hanskoster.reismee.nl

Camino Primitivo

Camino Primitivo

De Camino Primitivo ook wel eens de originele Camino genoemd, heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Het feit dat de helft van deze route uit voornamelijk bergetappes bestaat en daardoor prachtige vergezichten geeft op de Picos de Europa draagt daar ongetwijfeld toe bij. Alhoewel de tocht door ervaren wandelaars als de pittigste onder de Caminos wordt bestempeld, beschouwen zij hem ook als de mooiste. Alfonso II, koning van Asturias zou in het jaar 814 als eerste deze route gekozen hebben voor zijn tocht naar Santiago de Compostella. Daar aangekomen bouwde hij een kerk over het graf van de Apostel Jacobus en gaf daarmee de aanzet voor het pelgrimeren naar Santiago. Een traditie die tot op de dag van vandaag onverminderd door gaat. Tijdens deze periode was bijna het gehele Iberische schiereiland in handen van de Moren. Voor vele honderden jaren vormde de Camino Primitivo hoog door de Cantabrische bergen dan ook de enige veilige route naar Santiago.Mijn tocht begint in de eeuwenoude stad Santander. Onze tocht wordt een mix van de Camino del Norte en de volledige Camino Primitivo.Om bij het startpunt van de CP te komen lopen we eerst nog een aantal dagen de noordelijke route langs de kust.

In de buurt van Oviedo komt dan de splitsing en hier kiezen wij de Primitivo route en zodoende hebben we ,the best of both worlds,kustroutes en bergroutes.Een netwerk van oude paden en kleine weggetjes leidt ons al snel de groene heuvels in. In de verte krijgen we een eerste glimp van de toppen van het Cantabrische gebergte. De route wordt nu steeds steiler. Een wirwar van bergpaadjes voert ons langs mooie bergmeertjes en doorkruisen diepe beboste valleien in alvorens we de Puerto del Palo het hoogste punt van deze Camino bereiken. Hier hebben we prachtige vergezichten naar de Picos de Europa. Onderweg passeren we piepkleine bergdorpjes met vaak romaanse kerkjes zo typisch voor deze streek. We duiken nu een diepe groene vallei alvorens we ons opnieuw via stenige bergpaadjes een weg naar boven banen naar de Alto de Acebo. Prachtige vergezichten vormen hier opnieuw onze beloning. De Camino Primitivo laat nu Asturias achter zich en we dalen af naar de glooiende heuvels van Galicië. Door het weidse heuvelachtige landschap trekt de route over kleine weggetjes en stenen paden steeds verder Galicië binnen, tot we de ommuurde stad Lugo met zijn middeleeuwse stadskern binnentrekken. We volgen nu een Romeinse heirbaan (oude leger baan ,weg) door het beboste landschap tot we Melide bereiken. In dit drukke marktplaatsje smelt de Camino Primitivo samen met de Camino Frances. De route voert ons nu via mooie bospaden door de met kastanje bossen bedekte heuvels naar de Monte do Gozo. Hier aangekomen krijgt u voor het eerst zicht krijgt op de torens van Santiago de Compostella, onze eindbestemming! Deze pittige maar prachtige Camino met zijn vele vergezichten en romaanse steden en dorpjes zal ik wederom proberen samen te vatten op deze site en zal ook zeker de camera gebruiken .

Pa en ma

We wensen je weer veel wandelgenot en geniet van het mooie Spanje.X