hanskoster.reismee.nl

Valenca

Eindelijk kom ik aan in de voorstad van Valenca,Arão.En dan weet ik inmiddels uit ervaring dat het tot aan het centrum nog steeds een allejezus eind lopen is.Onderweg heb ik reeds besloten om vannacht in een hotel te overnachten zonder een zaal vol met snurkende ,stinkende en lawaai makende mede wandelaars.Val Flores hotel is het geworden voor slechts € 25,- incl ontbijt dus ik zeg doen!Vandaag een mooie en zeer lange dag gehad .Ik ben vanmorgen om 6.15 vertrokken en de eerste uren zijn ook de mooiste omdat de natuur ontwaakt,de temperatuur heerlijk is om te lopen en je voeten nog niet weten wat er gaat gebeuren vandaag.Ik wel en dat heeft aan het eind van de middag nog wel wat voeten in de aarde gehad.Ik zeg jongens ,vandaag een lange dag en nou niet zeuren anders pakt papa de trein en gaan we terug naar Nederland.Het was gelijk afgelopen en het hele zaakje liep weer als een tierelier tot 17.20 en 35 km achter de kiezen. Het ging vandaag over pittig steile bergpaden met zwerfkeien modder etc en over landweggetjes door dorpjes en veel ,heel veel , over het platteland.Het lopen daar doet je teruggooien in een andere eeuw door de manier van werken op het land,de rust en de schoonheid van alles wat er groeit en bloeit.Onderweg nog een stuk samen gelopen met een editor van de Deense televisie en die had ook weer van alles meegemaakt en te vertellen.Rond een uur of een smiddags verder alleen en ik zit nu op een rotonde naast het hotel een caña kort te maken en dit stukje te schrijven. De binnenstad hier is één groot monument en ga dit nu eerst gadeslaan.tot zo. En hier zijn we weer.Ben inmiddels al geoefend monumenten specialist met als specialisme er me razend snel er doorheen slaan want bij het binnengaan van de stadsmuur zag ik de toeristen meuk al hangen.Voetbal shirtjes,handdoeken beeldjes en wijn uit de streek etc etc. De oude binnenstad is een vesting uit de 12e eeuw en kreeg zijn stadsrechten in 1262 dus dan hebben we het over een monumentale stad.De vestingstad in verbonden met de grensstad Tui via een brug over de rio Miño.Dus morgen, yo me voy a España en ga lekker verder op de Caminho Português naar O Porriño ca 21 km.