hanskoster.reismee.nl

Perdouzo-Santiago de Compostela

Achtentwintig dagen ,ca 800 km afgelegd en nog geen blaren.Het is niet te geloven!
De laatste uren voelen als tien voor twaalf op oudejaarsavond en er vliegen me allerlei gedachten door het hoofd.Al die keren naar het St.Geertruiden en naar Velp voor weer een operatie en dan nu dit.Het is effe een paar keer slikken en dan komen we uiteindelijk aan in Santiago de Compostela.Alsof het zo moest zijn begint het ook nog eens hard te regenen maar niets en niemand kan ons nu nog stoppen.We moeten door en komen dan precies om 12.00 uur aan op het grote plein voor de Catedral de Santiago.Gelijk doorgelopen naar de mis die net begonnen is.De kerk zit en staat vol en de beroemde kelk met wierook wordt niet voor de dag gehaald.
Vervolgens op zoek naar het Pelgrimsbureau dat vlak achter de kerk verstopt is om ons certificaat op te halen.Het is een officieel document met je naam in Latijn en dit samen met de stempelkaart ,die inmiddels bijna vol is ,voor mij een zeer waardevolle herinnering is.
Samen met Bob lopen we zo trots als een pauw het bureau uit en leggen alles vast op foto
maar dit moment is voor altijd in ons geheugen gegrift.
Nu weer over naar de dagelijkse beslommeringen en in dit geval ,zien dat we een internationale ticket bij de bus krijgen omdat de reisbureaus al vroeg sluiten.Het lukt ons nog net op tijd en we boeken ons een enkeltje Porto(Portugal) voor zondag en hebben zodoende geen stress om het vliegtuig van maandag te halen.Leuke bijkomstigheid is natuurlijk een dagje Porto en dat hebben we verdiend ook!
Voor de nacht hebben we twee kamers in een pension midden in het centrum van Santiago en zodoende lopen we nu als toeristen lekker niks te doen .Onze nieuwe vriend Arne gaat morgen verder ,samen met Veronica ,naar Finisterre dus dan zullen we definitief afscheid nemen maar wie weet komen we elkaar nog eens tegen want beter gezelschap kun je je niet wensen.
En natuurlijk Bob bedankt ,een reismaatje van de bovenste klasse,thanks!!
De Camino is hiermee voor ons tot een einde gekomen en het was een van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven tot nu toe.Het zal moeilijk zijn een nieuwe uitdaging te vinden die dit zal evenaren of overtreffen maar wij hebben hier voor de volle 100% van genoten en zijn blij verrast met de aandacht die het kreeg,gezien het aantal meelezers en de vele leuke reacties.
Muchos Gracias!!! Wij zullen dit nooit vergeten!!!!!