hanskoster.reismee.nl

O Cebreiro-Samos

We zijn dan nu echt Galicie binnengevallen en het is echt anders .Er is alleen maar een denkbeeldige grens maar toch ,het landschap de huizen de taal ,veel dingen zijn gewoon anders.En dat is heel apart.Het heeft natuurlijk alles met de geschiedenis van Galicie te maken.
Zo hebben de Kelten de Romeinen de Moren en de Fransen allemaal hun steentje hieraan bijgedragen en nu zijn Bob en ik hier om daar een nieuwe wending aan te geven.
Het is vandaag weer godallejezus heet en ik denk in de namiddag dik over de 30 grd.We zijn daarom ook al om zeven uur vertrokken en kregen een mooi schouwspel van de bergen met daartussen mist.De befaamde mist die in deze streek meestal aanwezig is maar wij zijn het ontlopen.Zelfs nu we boven in de bergen er boven lopen in het ochtendgloren,letterlijk!
We komen in gehuchten en dorpjes waarvan de naam langer is om uit te spreken dan erdoorheen te lopen,maar echt alsof je je in de 19e eeuw waant.
De vergezichten zijn adembenemend en we schieten de ene na de andere foto en gaandeweg komen we telkens de wegwijzers tegen die de afstand tot aan Santiago aangeven.
We zijn nu aangekomen in Samos en de teller staat nu nog op 122 km.
Hier is het Monasterio de Samos gevestigd en dit is het oudste klooster van de westerse wereld,
gesticht in 5e/6e eeuw een Benedictijns klooster.Bij aankomst in Samos was het even zoeken naar de Albergue omdat we hadden gehoort dat de in het klooster gevestigde Albergue stervens koud is s\'nachts.eenmaal gevonden al zoekende met een Engels meisje bleek er nog maar plaats voor 2 te zijn.Wij gelijk ,nem ie um maar en wij werden naar de overkant gestuurd waar een hotel zit.En daar liggen Bob en Hans nu voor 9 euri met ligbad .Straks weer het dagelijkse ritueel waar en wat gaan we eten en nu eerst een biertje want ik voel het water inmiddels tussen de rails lopen.Leuke bijkomstigheid is dat net een van de twee Denen,Arne ,komt aanlopen dus die kan gelijk bij ons op de kamer.Het is misschien raar maar vanavond is de derde avond dat ik tv kijk en dat heeft alles met Barca te maken.Hasta luego.