hanskoster.reismee.nl

Villafranca-O Cebreiro

De provincie Leon hebben we vandaag ook achter ons gelaten en ergens tussen de bergen stond dan een nieuwe grenssteen met daarop het teken van Galicie provincie Lugo.Tevens een wegwijzer met daarop Santiago 151,5 km dus we gaan nog steeds goed!
Na een krappe twee uur sjouwen langs de route national en langs een rivier komen we in Trabadelo.Hier kun je de moeilijke of de vlakkere route nemen en drie keer raden welke wij nemen?
De vlakke dus en omdat er die dag nog een gemene klim van een uur achter elkaar klimmen in het vooruitzicht ligt begrijp je waarom.De bergen zijn adembenemend mooi en we voelen onze benen en voeten niet .De kilometers vliegen onder ons door en het lijkt of we niet kapot te krijgen zijn.Tot de laatste 5 km ,toen werd het echt zwaar en heb mezelf en Bob een paar keer horen schreeuwen ,ik ben kapot, maar ja niemand heeft gezegt dat het gemakkelij zou worden.
Aangekomen in O Cebreiro lopen we zo een openlucht museum in.De kerk,Santa Maria la Real, is de oudst bewaarde van alle kerken op de route.
De huizen ,pallozass, zijn van Keltische oorsprong .Ovaal van vorm gebouwd van steen met een overhangend rieten dak lijken ze wel iets op de huizen in Mata Mata (Lord of the Rings).
Het is een drukte van jewelste inmiddels maar wij zijn mooi ingecheckt in de Albergue Municipal die nieuw is en 100 bedden heeft.Ben nu mijn stukje aan het schrijven als twee Canadezen aanschuiven.We lopen al een week op en af met hun en ze zijn easy going.
Voor morgen nog effe de route uitzetten en dan een restaurant zoeken ,zoals iedere dag.