hanskoster.reismee.nl

Ponferrada-Villafranca del Bierzo

Om zes uur ging het licht al aan omdat we op een kamer lagen met slechts 4 bedden en iedereen wakker was.Gevolg ,we hadden alle ruimte en stonden dus om 7.00 uur buiten.Een beetje lastig om de gele pijlen te vinden die overal kunnen staan.Soms op de stoeprand dan weerop een huis of mbv een camino teken(schelp) verwerkt in de bestrating.Lastig klusje als het duister is ,maar we komen zonder kleerscheuren de stad uit en laten Ponferrada voor wat het is.
Onze route gaat via Cacabelos ,een oud bestuurscentrum van de Romeinse goudmijnen,naar Villafranca.Het \"klein compostela\" van de middeleeuwse zieke en zwakke pelgrims ,die de bedevaart over de nog te nemen Cebreiropas niet konden volbrengen .
De hele dag lopen we tussen de druivenstruiken die hun eerste uitlopers laten zien en de ontelbare fruitbomen en amandelbomen die allemaal vol in de bloei staan.
De teller staat op 192 km to go en onze voeten doen het nog steeds goed.Wel spierpijn in de benen en voeten van al het afdalen van de laatste dagen maar dat gaat wel over.Morgen gaat het weer bergop en gaan we van 501 m naar 1306 m .Als alles lekker gaat lopen we iets verder dan het routeboek aangeeft en komen we aan in O Cebreiro.Dit moet iets apparts zijn dus we\'ll see.
Het is vanaf vandaag al wel drukker in de Albergue met witte bleekscheten die gister of vandaag gestart zijn.Ze zijn nog luidruchtig en uitgelaten maar ik heb er al een paar ingeschat en geef ze twee dagen.Dan komt het boek met de busroutes of treinstations op tafel en kunnen die stumperts met het openbaar vervoer hun camino \"lopen\"
Het weer voor de komende dagen ziet er nogsteeds goed uit en er wordt al geblust met helikopters.El tiempo para manana 24 grd.Ik zeg ;niks meer aan doen!!