hanskoster.reismee.nl

San Martin del Camino-Astorga

Heerlijk geslapen en uitgerust nemen we ons ontbijt en vertrekken om 7.20 in het half duister richting Astorga.Het eerste stuk lopen we naast de n120 maar al snel gaat er een pad evenwijdig aan de route national.Na een goed half uur nemen we een route alternative en komen op het platteland terecht.Het landschap wordt weer grilliger en aangenamer om te lopen.We stijgen en dalen en gaan door bossen en dwars tussen landbouw percelen door.Dit is weer het toneel waar wij van houden,ruig en onvoorspelbaar en met mooie vergezichten met op de achtergrond de bergen met sneeuw op de toppen.
Als we de oude brug van Puente de Orbrigo oversteken gaan we via nog wat gehuchten rechtstreeks naar Astorga.Onderweg worden we opgehouden door een oude hippie uit Barcelona genaamd David.Hij woont midden op de heide in een oude schuur en voorziet iedereen die langs komt met koffiie,fruit,brood met pindakaas etc en je mag zelf weten wat je er voor over hebt,mooie mafkees!
Vlak voor ons einddoel eerst nog een voet-fietsbrug over het spoor en dan nog een pittige klim naar het centrum om daar in te schrijven in de Albergue Municipal.Het is een oud klooster en doet nu dienst als Albergue.Zeer ruim en we zijn al snel gedouched en op weg naar de oude binnenstad.Hier een mooie Catedral de Santa Maria bezichtigd en het Palacio Epscopal .De laatste is door Gaudi getekend en pas in 1913 afgebouwd.Het huisvest nu het museum van de Camino.
Zometeen op zoek naar een restaurant en morgen op pad naar Foncebadon en stijgen we weer van nu 881 m naar 1439 m altitude.