hanskoster.reismee.nl

Arcahueja-San Martin del Camino

De middag van aankomst in Arcahueja was heet,zeer heet en we zijn blij in de schaduw ons wel verdiende cervezaatje te kunnen nuttigen.(opzoepen).Een van de reizigers is een franse priester die zelfs het gebed mbv een samsung tablet voorleest aan een andere fransoos.Bob is getuige en dat geeft mij weer een goed gevoel .
Vanmorgen vertrokken richting Leon en daar rond 10.00 uur aangekomen.Het is de laatste grote stad voor Santiago.Door Romeinse soldaten gesticht in 68 nCh.en zijn naam gekregen door een verbastering van het latijnse woord Legio .We komen in een stad aan die net aan het ontwaken is.De oude binnenstad is auto vrij en is echt te mooi om te omschrijven.Zie de foto\'s.Op het plein voor de Catedral de Leon komen we onze Brazilianen tegen.Ze hebben wat gesmokkeld en nemen vandaag weer de trein naar Astroga om zodoende toch nog de camino te kunnen \"lopen\" en op tijd in Santiago te zijn.
Twee van hun zitten onder de blaren en moeten toch de laatse 120 km lopen om de pelgrimsoorkonde(compostela) te halen.Dat wordt dus nog een leuke samba voor ze.
De een na de andere bezienswaardigheid zetten we op de foto en zijn het beide eens dat dit tot nog toe de mooiste stad van de hele reis is.
We verlaten de stad langs de Parador Nacional Hostal San Marcos ,hierna via de brug over de Rio Bernesga en na een goed uur lopen komen we op het platteland.
Vervolgens is ons doel San Martin del Camino en dit bereiken we na een lange dag van 34 km doorstampen langs de rijksweg N 120 wat de originele weg is.
Bij aankomst slechts enkele camino lopers die ons voor zijn maar besluiten om een twee persoons kamer met douche te nemen om te vieren dat we inmiddels een volle dag hebben ingehaald.Als we het route boek aanhouden komen we nu op zaterdag aan en hebben we tijd over om alles te zien aldaar.En kunnen we rustig onze terugreis gaan plannen die we nog moeten invullen van Santiago naar Porto.Eerst maar eens lopen en
zien wat het weer voor ons in petto heeft.De paramos zonder schaduw en eindeloze vlaktes waar je verbrandt bij het leven gaan we na vandaag verlaten en de bergen lonken.
Morgen naar Astorga met wederom een middeleeuwse centrum.