hanskoster.reismee.nl

Ages-Burgos

Goed geslapen ,ontbijt en lunchpakket mee en on the road naar Burgos.We komen al snel door een klein dorpje met een Zuid Amerikaanse naam,Atapuerca.Hier hebben ze in1994 de oudste resten van de Homo antecessor gevonden.800.000 jaar oud en daarmee de voorganger van de homo sapiens en de Neanderthaler. Voor wie er graag een bezichtiging wil kan zich bij mij melden.wij lopen vast door.... Het weer is vandaag redelijk en het blijft droog tot we in Burgos aankomen.
Onderweg nog enkele koffiestops gemaakt en onze Albergue gevonden.Op nog geen 100m van de kathedraal van Burgos,dus in het oude centrum,slapen we voor 5 euro in een super mooie hostel .plenty douches,plees en schone bedden.
De kathedraal en Burgos waren tot 1492 het middelpunt van de macht in Castilla en Leon (samengevoegd is het castellion wat het hoog-spaans is)
Pest epidemieën oorlogen met oa de Moren brachten ertoe dat de macht naar Madrid werd verplaatst en de neergang van Burgos begon,tot aan de burgeroorlog van
1936-1939.Franco had hier zijn nationalistische regering en heeft gezorgd dat de textiel,chemie en rubberindustrie hier konden floreren en zijn nog steeds de grootste industrie op dit gebied van heel Spanje.
Het is vanavond wederom champions voetbal en we gaan naar Barca kijken.Eerst lekker eten,wat hier geen enkele moeite kost.
Nog steeds geen blaar en ik denk dat dat ook niet meer komt .Dit geldt ook voor Bob.
Ondanks het koude weer hebben we niets te klagen.We zijn nu 10 dagen onderweg en hebben al met al 5 uur regen gehad.Wel genoeg wind gehad wat mij betreft!! Nu nog een beetje meer zon en dan wordt het .Viva la vida.