hanskoster.reismee.nl

Santiago de Compostela

Santiago de Compostela.

De hele club is rond zeven uur wakker en er wordt alweer volop ingepakt ,slaapzak opgerold,en spullen in plastic zakken verpakt want al is het de laatste wandeldag,we moeten vanavond en morgen nog wel een beetje droog slapen en ons kunnen verkleden.De voorspelde regen is gekomen en iedereen is goed aangekleed tegen wat komen gaat.

De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze maar dat valt me vandaag mee.De regen is de grootste spelbreker en de laatste 24 km lopen zullen me verder jeuken.

Het doel is in zicht ,figuurlijk,want door de laaghangende mist en regen zien we pas Santiago als we over de brug de stad in lopen.Het is weer een feest van herkenning en uit ervaring weet ik dat het nu nog zeker een half uur lopen is tot aan de Kathedraal.

Als we uiteindelijk de oude binnenstad inlopen stopt het met regenen en kunnen we, aangekomen op het plaza do Obradoiro,het plein voor de Kathedraal,onze groepsfoto's maken en een ieder uitbundig feliciteren.Met heel veel voldoening en plezier kijk ik terug op deze derde Camino en het gevoel van overwinning bekruipt me.En dat zie ik bij alle anderen ook.Het was niet voor niets de Camino Primitivo.Een tocht door een van de mooiste provincies van Spanje ,Asturia en Galicia.

Inmiddels totaal zeiknat tot op het bot staan we vervolgens in de rij om onze Credential op te halen achter de kerk en zoeken we vervolgens een kroeg om dit te vieren.

Een klein kroegje in de binnenstad wordt ons startpunt van wat later blijkt een hele lange kroegentocht.Na wat witte wijn uit soepkommetjes,gebruikelijk in deze streek,gaan we toch eerst naar onze Albergue om ons te verkleden en wat droogs aan te trekken.

Daarna een heerlijke warme hap met voor,hoofd en nagerecht en van alles meer.Een perfecte ondergrond voor wat komen gaat.Er wordt weer veel gelachen en ik moet er nog niet aan denken dat dit straks allemaal voorbij is.ons gezelschap bestaat nu alleen nog maar uit drie Hollanders en twee zusters uit Gijon ,twee mannen uit Madrid en vrouw uit Malaga en eentje uit La Mancha en een chauffeur uit Bilbao.Een prachtig gezelschap en na drie weken begin ik me steeds meer thuis te voelen.Dit geldt ook voor mijn mede pelgrims Siem en Bob ,die zich ook kostelijk vermaken.

Na het eten gaan we toch nog even naar het grote plein omdat die nu eenmaal werkt als een magneet op een pelgrim,daar moet je zijn en gezien worden. Fotos maken en genieten.

En de volgende stap is naar binnen in de Kathedral van Santiago(830 nChr).Er is een mis aan de gang en de kerk zit stampend vol.Achter het altaar is een soort gangetje met daarboven een beeld dat je moet omarmen en elke echte pelgrim doet dat.Wij ook en als we net naar buiten willen gaan zien we een man of acht in fluweelrode pakken de kerk doorlopen.Er wordt gelijk gefluisterd door iedereen dat de wierook kelk omhoog gaat.Dus wachten en ja hoor na enkele minuten wordt de tachtig kg zware kelk met wierook omhoog getrokken en begint te zwieren door de kerk.Op de achtergrond wordt heftig gezongen door een koor en wat ik al meerdere malen had gezien op film zag ik nu voor mijn ogen gebeuren.

Onze dag kan eigenlijk niet meer stuk en de avond moet nog beginnen.Op onze tocht van kroeg naar kroeg ontmoeten we overal pelgrims die we onderweg kwijt zijn geraakt .Even snel feliciteren en hup naar de volgende.

De stemming stijgt en na de vele witte wijn begint Bob inmiddels ook vloeibaar Spaans te praten en schreeuwt door de tent O sole mio en we lachen ons kapot.Zo rond middernacht wordt er door onze club Spaanse dames besloten dat er ook nog gedanst moet worden.Ik was er al bang voor maar heb ze gewaarschuwd.Ik heb uiteindelijk de samba gedanst in een tempo zoals ze in Spanje nog nooit hadden gezien en ik ben bang dat hier geen vervolg op komt voorlopig.

Het is nu drie uur en we zijn overgeschakeld op de Gin-tonic en ik zie dat het niet veel langer moet duren .De stemming is inmiddels over zijn hoogtepunt als we besluiten naar onze herberg te gaan.

Het is nu zaterdag als we nog een klein wandelingetje maken over de overdekte vis en groente markt .Iedereen en niemand uitgezonderd heeft een klein katertje van deze lange nacht maar een goede herinnering van onze afsluiting van deze Camino.

Ik zit samen met Bob en Simon in de louche van een of ander hotel vlak bij het vliegveld van Porto dit verhaal te maken en kan nog wel uren doortikken.Zoveel mooie herinneringen ,foto's en ervaringen zijn niet te vatten in een blog als dit.Ik heb ze allemaal goed opgeslagen op mijn eigen harde schijf en kan hier weer een tijd mee doen.Wandelmaten bedankt en alle mede lezers ook bedankt voor jullie reacties.

Hasta año próximo!

Reacties

Reacties

Bert

Super man, heb genoteen van je verhalen.
Hier naast mij ligt er nog een plat over je faxen naar Darmstadt.
Mooi weer gehaald.
Groeten aan de maten daar en een goeie terug reis gewenst.

Annie Heemhof

Gefeliciteerd Hans, Siem en Bob.

Fried

Hans,hans... Je hebt geen idee waar je me doorheen hebt gesleept. Bedankt dat je ons liet meegenieten en je humor.... Houden zo, de vrouwen thuis zullen weer trots op je zijn en blij zijn dat de afstandbediening weer naar jou gaat??? drie keer gelopen , heb je drie keer gevolgd en hoop dat hier ooit weer iets op volgt!!!! Goede terugreis, heel veel groetjes Fried xx

P.v.Rosmalen

Hoi Hans,

Een geweldige ervaring om jou zo te mogen volgen, ik ben benieuwd naar al je verhalen die je nog gaat vertellen op kantoor.
Ik wens je een hele goede terug reis en zie je weer op kantoor.

Aloys en Anita

Hans, Bob en Siem, gefeliciteerd met deze prestatie. Petje af hoor.

Mirella

Hola Hans: een beetje late reactie, maar we waren met de kinderen en honden een weekendje weg. En daar was dus geen wifi!!!!
Maar ik ben enorm trots op jullie en kan haast niet wachten totdat ik je "live" nog eens kan horen vertellen hoe mooi deze tocht weer was!!
Geniet nog even na van dit alles en hasta pronto!
Saludos!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!