hanskoster.reismee.nl

Lugo

Hiep,hiep hoera voor Willem Alexander en lang zal die leven in de Gloria.Wij trappen in het half schemer de motregen in met regenpakken en poncho's.De weersvoorspelling is niet best en even later lopen we in een echte hoosbui die maar niet ophoud.Urenlang gaan we door bossen en over het platteland van Galicië en moeten zelfs nog stevig klimmen ook.Afgesloten van alles en iedereen lopen we onze kilometers weg,er komt geen eind aan tot we na drie uur een self-service bar zien.Deze kom je hoe dichter je bij Santiago komt wel vaker tegen en het zijn koffie ,limonade ,snoep etc machines.Precies op tijd want we willen wel even rusten.Inmiddels komen er steeds meer volgers binnen en wordt het een gezellige boel.

De regen is nog steeds even heftig en wachten is geen optie want we zijn in de buurt van Lugo waar de meeste neerslag per jaar valt van heel Spanje dus regenpakken aan en ik doe ook nog een fleece-trui erbij tegen de kou.

Ook de volgende twee en half uur blijft het gestaag regenen tot we in de verte Lugo zien.Plotseling klaart het op en ik besluit om de regenbroek alvast in de rugzak te doen en regenjas idem dito.Dom ,dom nog geen vijf minuten later breekt de hemel weer open en besluit ik mijn jas wel aan te doen en de rest geloof ik wel.In de laatste 10 minuten val net zoveel water als het afgelopen uur en iedereen komt tot op het bot zo nat binnen.

Ten minste dat dachten we .In het route boek staat Albergue geopend van 11.00 tot 13.00 en van 16.00 tot 22.00 uur en wat blijkt ze openen om 13.00 uur dus staan we met een steeds groter wordende groep in de zeikende regen voor een dichte deur.

Siem roept ,één uur zal wel Spaans één uur worden en plots gaat de voordeur open en een Spaanse schone laat ons binnen.Ik zeg tegen Siem ,dat loopt bij jullie niet rond in het gemeentehuis en die ook nog goed kan klokkijken ook.

We halen ons stempeltje en zoeken onze bunk. Eerst de kleren overal te drogen hangen,douchen en vervolgens de stad in.We zitten met de Albergue achter de Kathedraal van Lugo en binnen de oude stadsmuren.De historische binnenstad is prachtig en de gerestaureerde stadsmuur die rondom het oude centrum loopt en ( het zal eens niet) gesubsidieerd is door Unesco als zijnde werelderfgoed is indrukwekkend.

Eenmaal in de Kathedraal , seen one you've seen em all,zoeken we de dienstdoende paus voor onze stempel.We moeten het doen met een medewerkster uit Brasilië die wat staat te poetsen.

Ze begrijpt onze bedoeling en neemt ons mee naar een achterliggend vertrek.Stempeltje,fotootje en wegwezen,Buen Camino en we staan weer buiten.Vervolgens onderzoeken we de oude binnenstad en nemen onze foto's .Het is prachtig echter met dit type weer was ik hier snel vertrokken.Met bakken komt het al weer naar beneden en we besluiten wat inkopen te doen bij de Carrefour om de hoek zodat we in iedergeval morgenvroeg en morgen onderweg weer voorzien zijn van proviand.

We hebben besloten morgen de traditionele route te nemen ipv drie andere varianten.We doen de Camino Primitivo originale en niets anders.

Mañana va a llover?

Ps.fotos lastig laatste tijd ivm slechte wifi

Mirella

En Galicia siempre llueve mucho!!! Pero creo que mañana no va a llover!!! Buen viaje!!! Saludos desde un soleado Holanda!

Annie Heemhof

Ha Mannen.